Løbeøkonomi er ved at være et relativt udbredt begreb inden for løb. Løbeøkonomi handler ikke om, hvordan du sparer penge under din løbetræning, men om hvordan du sparer energi under dit løb. Løbeøkonomi er en vigtig faktor for professionelle løbere og motionister, der gerne vil løbe lange distancer såsom maratonløb.

En person med en god løbeøkonomi kan løbe ved samme hastighed som en person med dårlig løbeøkonomi og forbrænde færre kalorier. Hvis du for eksempel løber 13 km/t, så vil du ved denne hastighed forbrænde en given mængde energi. Hvis du herefter træner din løbeøkonomi, kan du løbe 13 km/t og forbrænde mindre energi.

God løbeøkonomi og effektive bevægelser

En stor del af din løbeøkonomi er bestemt ud fra dine bevægelser. Desto mere effektive dine bevægelser er, desto mindre energi bruger du på at løbe. Der er mange faktorer, der spiller en rolle i at afgøre, hvor effektive dine bevægelser er.

En af disse faktorer er blandt andet, hvordan du bevæger dine ben. Folk med god løbeøkonomi bruger mindre energi på at bevæge benene op og ned og mere energi på at bevæge dem fremad. Herudover har folk med en god løbeøkonomi en tendens til at sætte fødderne under kroppens tyngdepunkt i stedet for foran kroppens tyngdepunkt. Hvis du sætter fødderne foran tyngdepunktet, bremser du nemlig dig selv.

Sidst men ikke mindst har personer med en god løbeøkonomi en tendens til at bevæge deres krop mindre, når de løber. Desto mere bevægelse du udfører, desto mere energi skal du bruge. Dette gælder specielt rotationen i overkroppen, men de små bevægelser i arme og lignende spiller også en rolle.

Musklerne spiller en rolle

Det er ikke kun bevægelserne, der spiller en rolle for din løbeøkonomi. Dine muskler kan nemlig også være med til at øge din løbeøkonomi. Mitokondrier er proteiner, som sidder i dine muskler. Disse proteiner producerer energi ved hjælp af ilten fra blodet, og de kan trænes til at blive bedre til at udføre denne proces.

Hvordan forbedrer jeg min løbeøkonomi?

Som udgangspunkt forbedrer alle løbere deres løbeøkonomi. Man bliver mere bekendt med sin løbestil, og man lærer at bevæge sig mere effektivt. Det kræver blot, at man løber langt nok. Men efter en længere periode med traditionel løbetræning, begynder de fleste løbere at have problemer med at forbedre deres løbeøkonomi. Herefter kræver det målrettet træning for at forbedre løbeøkonomien. Denne træningsform kaldes sprinttræning, og den kan benyttes af både erfarne og nye løbere.

Sprinttræning er meget intens træning. Den minder om intervaltræning, men intervallerne er ikke højere hastighed i et par minutter, men derimod ekstremt sprint i løbet af nogle sekunder. Disse sprintintervaller skal vare i 30 sekunder, og det er anbefalet at holde tre minutters pause, da man skal løbe så hurtigt, man overhovedet kan.

Det er meget hårdt at lave sprinttræning, og derfor skal du starte med få intervaller (for eksempel tre eller fire). Herudover skal dine træningsdage variere. Du skal have dage, hvor du laver sprinttræning og dage med rolig træning, hvor du bare tager en joggingtur.

Efter et par uger kan du langsomt begynde at have flere dage, hvor du laver sprinttræning, og du kan også øge antallet af intervaller. Du skal være opmærksom på, at denne træningsform vil give ømme muskler de første uger, men dette er kun gode tegn.