Mange mennesker klager over, at de ikke engang kan kigge på en kage uden at tage på. Selvom dette sandsynligvis er en overdrivelse, så er de ikke helt ved siden af. Det er nemlig forskelligt, hvor hurtigt vi forbrænder de kalorier, vi indtager.

Dette hænger blandt andet sammen med, hvor ofte og intenst vi træner samt vores gener. Herudover hænger fedtforbrændingen tæt sammen med vores stofskifte. Vores stofskifte er styret af både træning, gener, livsstil og vores madvaner. Derfor kan vi i høj grad selv påvirke vores stofskifte. Dog er der også mange myter om stofskifte. En af de meget populære er, at et højt stofskifte betyder sundere livsstil.

Dette er ikke tilfældet. Man kan sagtens have et lavt stofskifte og stadig være sund. Mange rygere har for eksempel et højt stofskifte på grund af deres dårlige vane, men dette betyder ikke, at de er sundere end ikke-rygere med lavt stofskifte. Det er dog heldigvis muligt at få et højere stofskifte uden at blive ryger.

Vi har her lavet en kort guide til dig, som ønsker at øge dit stofskifte.

Intervaltræning og morgentræning

Du øger faktisk dit stofskifte ved at træne om morgenen frem for om aftenen. Når du træner om morgenen, øger du dit stofskifte i flere timer bagefter, hvilket betyder, at maden, du spiser i løbet af dagen, hurtigere forbrændes.

Herudover er det også en god idé at intervaltræne. Undersøgelser viser nemlig, at personer, der intervaltræner, taber sig hurtigere end personer, der blot laver traditionel udholdenhedstræning. Du skal dog være opmærksom på din egen krop, hvis du løber om morgenen. Det er ikke alle mennesker, der kan holde til intensiv træning lige efter, at de er stået op.

Skru ned for alkohol – drik vand og kaffe i stedet

Mange danskere er glade for et glas vin eller et par øl i løbet af ugen. Dog skal du huske på, at alkohol nedsætter stofskiftet med helt op til 73 %. Dette er et resultat af, at leveren nedbryder alkoholen til acetat og bruger dette frem for fedtdepoterne til at vedligeholde kroppens funktioner.

Hvis du gerne vil drikke noget, der kan øge dit stofskifte, så bør du drikke kaffe med koffein og vand. Koffeinen i kaffen øger pulsen samt vejrtrækningen og stimulerer dit centralnervesystem. Kaffedrikkere kan faktisk have op til 16 gange højere stofskifte, end folk der ikke drikker kaffe.

Det er, som tidligere nævnt, også godt at drikke vand. Personer, der drikker otte glas vand om dagen, har ofte højere stofskifte end dem, der ikke gør. Hvis du drikker iskoldt vand, kan du øge din forbrænding endnu mere, da kroppen skal bruge energi på at opvarme vandet, så det har samme temperatur som din krop.

Spis flere mindre måltider, og glem ikke morgenmaden

En kanon måde at forøge dit stofskifte er ved at indtage mange mindre måltider i løbet af dagen. Du kan derfor sagtens spise seks mindre måltider i løbet af dagen frem for tre store måltider. Når du spiser, øges dit stofskifte. Hvis du venter lang tid mellem hvert måltid, falder stofskiftet, da kroppen forsøger at spare på energien.

Mange glemmer at spise morgenmad og spiser i stedet mere til middag. Dette bør du ikke gøre. Hvis du ikke spiser morgenmad, så sænker kroppen sit stofskifte utrolig meget. Du har jo teknisk set sultet i otte timer i løbet af natten, og derfor sænker kroppen stofskiftet, da kroppen skal spare på energien.